- Het zal in 2030 nog altijd zo’n 9 procent duurder zijn om een elektrische auto te bouwen dan een traditionele brandstofauto, meldt The Financial Times.
- Aangezien Europese automakers als Volkswagen en Peugeot volop inzetten op de productie van elektrische auto’s komt hun winstmarge onder druk te staan.
- Na 2030 zal het wel goedkoper worden een elektrische auto te bouwen dan een benzine- of dieselmodel.
Elektrische auto’s blijven tot zeker 2030 beduidend duurder om te bouwen dan traditionele brandstofauto’s.
Dit blijkt uit een data-analyse van adviesbureau Oliver Wyman voor zakenkrant The Financial Times.
De totale productiekosten om een elektrische auto van de band te laten rollen zullen in tien jaar tijd weliswaar met meer dan een vijfde dalen naar gemiddeld 16.000 euro. Maar dat is dan nog altijd 9 procent duurder dan benzine- of dieselmodellen.
Omdat Europese automakers zoals het Duitse Volkswagen en het Franse Peugeot van plan zijn de komende jaren tientallen modellen elektrische auto’s op de markt te brengen, zal hun winstmarge onder druk komen te staan. En ze staan er toch al niet al te florissant voor na het kelderen van de vraag tijdens de coronacrisis.
"Er kan geld worden verdiend met de productie van elektrische auto's, maar dat zal minder zijn dan het geval was met benzine- en dieselmodellen", zegt Simon Schnurrer van Oliver Wyman tegen The Financial Times.
Ondanks de hogere productiekosten worden elektrische auto's in Europa toch vaak goedkoper verkocht dan brandstofauto's, vooral dankzij subsidieregelingen.
De productiekosten van accu's gaan scherp dalen
De accu is verreweg het duurste onderdeel van een elektrische auto. Dat verklaart ook de hogere kosten. Naar verwachting halveren de kosten om een accu van 50 kWh te produceren in de komende tien jaar tot gemiddeld 4.300 euro, als gevolg van schaalvergroting en technologische verbeteringen.
Aangezien alle aandacht van automakers uit zal gaan naar het perfectioneren van de productielijnen van elektrische auto's zullen de productiekosten voor traditionele brandstofauto's juist nauwelijks dalen. Daardoor zal het volgens Schnurrer na 2030 wel goedkoper worden om een elektrische auto te bouwen.
Volkswagen kondigde afgelopen jaar aan in de periode tot 2023 maar liefst 30 miljard euro in elektrische voertuigen te investeren. Topman Herbert Diess gaf toen aan zich geen zorgen te maken over de erosie van de winstmarge, omdat hij veel vertrouwen heeft in een nieuw productieplatform waarop verschillende modellen elektrische auto's gemaakt kunnen worden.
Na een forse initiële investering zullen de productiekosten omlaag gaan, denkt Diess, omdat de modellen deels dezelfde onderdelen hebben en qua ontwerp op elkaar lijken.